Gisteravond zat ik de verkoopprijzen te berekenen van nieuwe artikelen die eraan komen en toen bedacht ik me dat jullie als klanten zich soms misschien afvragen hoe we aan prijzen komen, waarom we goedkoper/duurder zijn dan andere winkels, etc
Daarom heb ik besloten om in dit blog bericht wat meer informatie daarover te geven zodat jullie weten waarom jullie niet teveel betalen voor jullie spulletjes ;-)
De meeste leveranciers hanteren een adviesprijs, dit is de verkoopprijs die zij adviseren aan de detailhandel. Je kunt die prijs aanhouden of de artikelen goedkoper/duurder verkopen. Duurder gebeurt vrijwel nooit, hoewel ik een aantal (web)winkels ken die dit wel doen.
Het is natuurlijk makkelijk om als winkel te zeggen dat je ver onder de adviesprijs zit, de klant weet immers toch niet wat de adviesprijs is!
Wij zeggen ook dat we een stuk onder de adviesprijs zitten (hoewel dit helaas niet bij alle artikelen altijd mogelijk is), maar je mag dan ook gerust aan ons vragen wat de adviesprijs van een artikel is, zo weet je teminste zeker dat je niet met "valse" prijzen wordt gelokt.
Iedere (web)winkel heeft zijn eigen redenen om een bepaalde prijs te hanteren, zo hebben veel eigenaren van webwinkels ook een fysieke winkel en dus hogere kosten. Sommige hebben personeel in dienst of geven veel geld uit aan promotie...of willen gewoon zoveel mogelijk winst maken. Wij hebben dit allemaal niet. Wij hebben alleen een webwinkel en de spullen staan allemaal in onze kelder. Ons huis is volledig onderkelderd dus daar hebben we grote rekken kunnen plaatsen om alle spullen op te slaan!
We hebben geen grote voorraad van ieder artikel, waardoor we ook niet met overschot blijven zitten. Als er geen overschot is hoeven we ook geen hogere prijzen te vragen voor andere artikelen als compensatie. Hierdoor komt het wel vrij vaak voor dat een artikel is uitverkocht, maar geen nood...als artikelen goed lopen worden ze door ons ook weer bijbesteld!
Dit is ook meteen de reden waarom wij zoveel pre-order in onze webshop zetten. We zouden jullie dan ook willen vragen om daar gebruik van te maken als je toch al weet dat je een artikel heel graag wil hebben. Deze pre-orders geven ons namelijk een goed inzicht van hoeveel artikelen we moeten bestellen, ook dit weer om te voorkomen dat we met overschot blijven zitten en dus de prijzen omhoog moeten gooien
We versturen meestal op dezelfde dag dat we een betaling hebben ontvangen van een bestelling, soms kan dit ook iets langer duren hoewel we dit zoveel mogelijk proberen te beperken. Tuurlijk kunnen we 3 man personeel inhuren zodat alle bestellingen meteen de deur uitgaan...maar dan moeten ook de prijzen een stuk omhoog!
Veel van onze artikelen komen van bij Amerikaanse leveranciers, en dat is bij veel (web)winkels zo. De transportkosten vanuit Amerika zijn natuurlijk vele malen hoger dan van een Nederlanse leverancier. Bovenop deze transportkosten betaal je ook nog eens invoerrechten en 19% BTW, en zelfs dan is het goedkoper om in te kopen bij Amerikaanse leveranciers t.o.v. Nederlandse leveranciers.
Wij berekenen onze verkoopprijzen op basis van de inkoopprijs + 19% btw, dat bedrag verdubbelen we, doen we -19% btw...en dan gaan we kijken hoeveel we dat bedrag nog naar beneden kunnen bijstellen zodat het voor de klant goedkoop is maar wij er zelf ook nog een beetje aan overhouden.
Als we met onze verkoopprijzen NOG lager zouden gaan, dan zouden we gewoon een doorgeefluik worden van artikelen, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. We moeten natuurlijk wel iets overhouden om de kosten te dekken, en het liefst ook nog een klein beetje eraan verdienen!
Er zijn natuurlijk altijd eigenaren van (web)winkels die klagen over andere winkeliers omdat die zo goedkoop zijn. Ik begrijp dat het vervelend is dat andere winkeliers bijv 3 euro minder vragen voor een product, maar dat is nou eenmaal de manier waarop de vrije markt werkt. Leveranciers zetten soms in hun algemene voorwaarden dat je hun producten voor maximaal 5% onder de adviesprijs mag verkopen, hiermee proberen ze prijzen bij alle (web)winkels een beetje gelijk te houden. Als (web)winkel hoef je je daar echter niet aan te houden, ja je bent akkoord gegaan met de Algemene Voorwaarden van de leverancier..dus dan moet je je daar ook aan houden toch?
Nou niet altijd! De wet zegt dat er geen prijsafspraken gemaakt mogen worden (prijzen kunstmatig hoog houden bijvoorbeeld) omdat dit ertoe leidt dat er geen eerlijke concurrentie gevoerd kan worden en de klant dus niet de mogelijkheid heeft om bij iemand anders goedkoper te kopen, terwijl dit wel zou moeten. De wet staat boven Algemene Voorwaarden...dus ook al ben je akkoord gegaan met de Algemene Voorwaarden, deze komen dan te vervallen
Wij zijn er echt van overtuigd dat je met eerlijke prijzen, flexibiliteit en een goede en vriendelijke service het verste komt!
Misschien denken sommigen van jullie wel: "wat interesseert mij dit nou allemaal"? Dat mag je natuurlijk denken, en misschien vindt je het ook totaal niet interessant...maar ik vind het belangrijk om aan klanten te laten weten waarom ze betalen wat ze betalen, het is immers niet ons geld maar dat van jullie!
Lieve groetjes,
Kim
Dank je wel voor de informatie Kim.
BeantwoordenVerwijderenDat schept een hoop duidelijkheid over hoe jullie het allemaal doen en hoe alles in elkaar zit.
Lieve groetjes Lotte
een eerlijk verhaal is altijd welkom, fijn dat je het zo uitgelegd hebt !
BeantwoordenVerwijderengroetjes Ria S.